جنگ تعرفه‌ها شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا را کاهش داد

تهران-پایگاه خبری فرا وحدت- داده‌های جدید نشان می‌دهد که شاخص مصرف‌کننده در آمریکا که نشان‌دهنده سطح تورمی است که خانوارها در زندگی روزمره خود احساس می‌کنند، به‌رغم اعلام وقفه در اجرای تعرفه‌ها از سوی دولت دونالد ترامپ، کاهش یافته‌است.

کد خبر : 7563
تاریخ انتشار : شنبه 27 اردیبهشت 1404 - 10:09
جنگ تعرفه‌ها شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا را کاهش داد

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری فرا وحدت، تارنمای آمریکایی هیل نوشت: نظرسنجی دانشگاه میشگیان از مصرف کنندگان آمریکایی نشان داد که احساسات خریداران، نظرات آنها درباره وضعیت کنونی و انتظاراتشان همچنان برای چهارمین ماه متوالی رو به کاهش است هر چند که آمار مربوط به ماه مه (اردیبهشت) درباره این شاخص مانند ماه های قبلی سال جاری میلادی کاهش قابل توجهی نداشت.

داده های این نظرسنجی که روز جمعه منتشر شد، حکایت از آن دارد که تعرفه هایی که رئیس جمهوری آمریکا علیه کشورها اعمال کرده است عامل مهمی در کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان بوده است و سه چهارم شرکت کنندگان در این نظرسنجی به آن اشاره کردند.

در نظرسنجی که آوریل (فروردین) انجام شد، تورم ناشی از تعرفه ۶۰ درصد مصرف کنندگان را نگران کرده بود.

در تحلیل این نظرسنجی آمده است که فقدان اطمینان از سیاست های تجاری همچنان دغدغه اصلی مصرف کندگان آمریکایی از وضعیت اقتصادی کشورشان را تشکیل می دهد.

ترامپ در اوایل ماه آوریل تعرفه ها را اعلام کرد و سپس با اعلام وقفه ای ۹۰ روزه برای برخی کشورها از آن عقب نشینی کرد. رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که این وقفه زمان بیشتری به کشورها برای مذاکره درباره توافقات تجاری خواهد داد که بیشتر به نفع آمریکا است.

مدیر اجرای این نظرسنجی گفت: بعد از این که ترامپ اعلام کرد تعرفه ها به طور موقت متوقف می شوند «احساسات اعتماد مصرف کنندگان اندکی افزایش یافت» اما این افزایش برای غلبه به کاهشی که تاکنون در این شاخص شاهد بوده ایم، کافی نیست.

هیل نوشت: شاخص اعتماد مصرف کننده در آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی (ژانویه/ دی) به تقریبا ۳۰ درصد رسیده است. در ماه مه به دنبال اعلام توقف ۹۰ روزه تعرفه ها این شاخص به ۵۰.۸ درصد رسید.

شبکه خبری سی بی اس نوشت اعتمادمصرف کنندگان آمریکایی به دلیل نگرانی ها از تورم به پایین ترین سطح در سه سال گذشته رسیده است.

محققان دانشگاه میشیگان این نظرسنجی را در بازه زمانی ۲۲ آوریل تا ۱۳ مه (۲ فروردین تا ۲۳ اردیبهشت) را انجام دادند. آمریکا و چین در تاریخ ۱۲ مه به توافق دیگری برای توقف اجرای تعرفه ها به مدت ۹۰ روز دست یافتند. بنابراین این نتایج تاثیر این تصمیم جدید را بر شاخص مصرف کنندگان آمریکایی نشان نمی دهد.

ترامپ در آوریل تعرفه های ۱۴۵ درصدی را بر تمامی کالاهای وارداتی از چین اعمال کرد، اقدامی که عملا تجارت با آمریکا را برای سومین شریک تجاری بزرگ این کشور متوقف کرد. اما روز دوشنبه، دو کشور اعلام کردند که با کاهش تعرفه‌های آمریکا به ۳۰ درصد موافقت کرده‌اند در حالی که چین تعرفه‌های صادراتی آمریکا را از ۱۲۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.