به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری فرا وحدت، حوزه موسیقی یکی از عرصههای هنری کشورمان است که این هفته علاوه بر فعالیتهای جاری نهادهای فرهنگی و هنری در این حوزه، شاهد رویدادهای مختلف و ویژهای همچون دیدار حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سهتار با دانشجویان موسیقی دانشگاه هنر در کرج، درگذشت سیاوش دیهیمی نوازنده و مدرس پیشکسوت تار و سهتار، اجرای سمفونی «فلکالافلاک» به آهنگسازی کامبیز روشنروان و رهبری نصیر حیدریان پس از ۳۲ سال توسط ارکستر سمفونیک تهران، انتخاب آلبوم «کلود دبوسی» به رهبری ارکستر علی رهبری به عنوان بهترین آلبوم سال اروپا، آغاز تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی با بیش از ۷ هزار نفر در مجموعه ورزشی آزادی و انتشار گزارش ماهانه فعالیتهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در این گزارش به آنها میپردازیم.
تولید آلبوم «فریاد وطن»
آلبوم ترانههای کنسرت-نمایش «رستم و سهراب» در ۹ قطعه با ترانههایی از علی صفری، آهنگسازی محمد زندوکیلی، خوانندگی علی زندوکیلی، تنظیم مجتبی ابوالقاسمپور و تهیهکنندگی سیدمحمود شبیری تولید شده است و در هفتههای آینده روانه بازار موسیقی خواهد شد.
کنسرت نمایش رستم و سهراب سال گذشته با بیش از ۴۰ شب اجرا و میزبانی بیش از یکصد هزار نفر به کارگردانی حسین پارسایی در استادیوم تنیس باشگاه انقلاب روی صحنه رفت. الناز شاکردوست، امیر آقایی، پردیس احمدیه، سینا مهراد و علی زندوکیلی بازیگران این نمایش بودند.
دیدار حسین علیزاده با دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه هنر
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سهتار سوم خرداد با حضور در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران در کرج، با استقبال استادان و دانشجویان روبرو شد و ضمن بازدید از این دانشکده با دانشجویان و استادان دیدار و گفت و گو کرد. استقبال از علیزاده در فضای مجازی بسیار بازتاب داشته است.
هنگام ورود علیزاده به محوطه دانشگاه، شرفعلی مریدی (دهلنواز) عرفان مریدی (سرنانواز) آهنگ جلوشاهی را (که معمولاً برای خیرمقدم به بزرگان نواخته میشده) نواختند. پس از آن در صحن همکف دانشکده، گروه سپیز به سرپرستی عارف شاهدنواز چهارمضراب میگلی، گوشه بختیاری (با کمانچه حمیدرضا شمسینی) و سپس چهارمضراب بختیاری از ردیف تازه منتشر شده حسین علیزاده را اجرا کردند.
ستاره تقدس با خواندن متنی حضور علیزاده را گرامی داشت و سپس محمدحسین نامور، دامون یعقوبی و مهدی ریحانی قطعه «ترکمن» علیزاده را به صورت سهنوازی سهتار با سازهای ساخته محمدصادق محمدی نواختند.
ادامه برنامه در آمفیتئاتر دانشکده دنبال شد. ابتدا بابک خضرائی به بهانه انتشار اثر جدید علیزاده با عنوان مجموعه «دستگاههای موسیقی ایران» درباره ردیف سخنانی مطرح کرد و سپس کارن کیهانی درباره جایگاه علیزاده در آهنگسازی ایران صحبت کرد و به طور خاص به «نینوا» و «راز نو» پرداخت.
اجرای قسمتهایی از ردیف بیات ترک علیزاده با نوازندگی تار محمدجواد محمدشاهی بخش دیگر برنامه بود و سپس علیزاده به نکاتی از جمله جایگاه و وظایف دانشگاه برای آموزش موسیقی ایرانی اشاره و پیشنهادهایی ارائه کرد و به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.
پس از آن گروه نوازندگان به سرپرستی دانیال شاه محمدی نبی به اجرای تصنیفی در چهارگاه ساخته حسین علیزاده پرداخت. در ادامه از لوحی سفالی که با الهام از اصطلاحاً مُهر چغامیش ساخته شده است، رونمایی شد. این لوح با حمایت مالی منوچهر عزیزی به دست مهدی رسولپور از روی طرح هلن کانتور (باستانشناس دانشگاه شیکاگو و سرپرست تیم حفاری این تپه) از یک اصطلاحاً مُهر گِلی ایلامی مربوط به حدود ۳۲۰۰ پیش از میلاد (۵۲۰۰ سال پیش) ساخته شده است. این مهر که در موزه ایرانباستان نگهداری میشود در حفاریهایی که حدود سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۶ در تپه چغامیش (در شمال دزفول) به دست آمده و یک گروهنوازی (شامل چنگنواز، نفیرنواز، کوبهاینواز و یک خواننده) را مجسم و بر وجود نظام موسیقایی در آن زمان دلالت میکند.
درگذشت نوازنده پیشکسوت تار
سیاوش دیهیمی نوازنده و مدرس پیشکسوت تار و سهتار و شاعر ساکن همدان چهارم خرداد پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۵ سالگی درگذشت.
دیهیمی متولد سال ۱۳۱۹ بود و از دهه ۳۰ در زمینه شعر و موسیقی فعالیت داشت.شاگردان زیادی از سوی این هنرمند فقید به عرصه شعر و موسیقی ایران معرفی شدند. این هنرمند خالق بیش از یکصد قطعه موسیقی سنتی بوده است.
روایت موسیقایی «فلکالافلاک» از هشت سال دفاع مقدس
کنسرت ارکستر سمفونیک تهران چهارم خرداد با اجرای سمفونی «فلکالافلاک» به آهنگسازی کامبیز روشنروان و رهبری نصیر حیدریان در تالار وحدت برگزار شد. سمفونی «فلکالافلاک» که ۳۲ سال پیش در چهار موومان ساخته شده است، به روایتی از حماسه هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و پیروزی با زبان موسیقایی میپردازد.
قسمت نخست این سمفونی در فرم سونات است اما تم اصلی که آرامش قبل از جنگ را توصیف میکند، آواز دشتی است که با هجوم نیروهای عراقی، به الگوی موسیقی معاصر تغییر میکند. قسمت دوم سمفونی، تم اول، ملودی محلی و لری «تفنگ» است که بیانگر غم و اندوه بعد از ویرانی و استقامت پس از آن است. بخش سوم سمفونی «فلکالافلاک» حماسی است و با ترانه محلی «دایه دایه» به قسمت چهارم مرتبط میشود، بخش چهارم نیز ابتدا با ملودی «دایه دایه» به عنوان «تم اول» و در ادامه با کنترپوانی که براساس این ملودی به دست آمده، قطعه وارد یک فوگ چهارصدایی و «تم دوم» میشود، در ادامه، بعد از بسط و گسترش، تم اول (دایه دایه) و تم دوم (فوگ)، همزمان شنیده میشوند و سمفونی با خلاصهای از قسمتهای قبلی، به پایان میرسد.
ارکستر سمفونیک تهران زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی، براساس امضای تفاهمنامه میان بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان لرستان و شهرداری خرمآباد، سمفونی «فلکالافلاک» را برای نخستین بار یکم خردادماه امسال همزمان با روز ملی لرستان در محوطه قلعه تاریخی فلک الافلاک در خرمآباد اجرا کرد.
آلبوم «کلود دبوسی» به رهبری هنرمند ایرانی بهترین آلبوم سال اروپا شد
آلبومی از آثار کلود دبوسی آهنگساز برجسته فرانسوی با اجرای ارکستر فیلارمونیک بروکسل و رهبری ارکستر علی رهبری آهنگساز و رهبر بینالمللی ارکستر، به تازگی توسط نشریه اینترنتی TAOY کشور نروژ (یکی از سامانههای معتبر موسیقی کلاسیک در جهان) به عنوان بهترین آلبوم موسیقی سال انتخاب شده است.
این آلبوم شامل مجموعهای از قطعات مشهور دبوسی است که سال ۱۹۹۷ با همراهی ارکستر فیلارمونیک بروکسل به رهبری ارکستر علی رهبری اجرا شد و تجربهای از زیبایی موسیقی کلاسیک را ثبت کرد.
قطعههای این آلبم بدین شرح است؛ پرلود «بعدازظهر یک دیو» (Prélude à l’après-midi d’un faune) یکی از معروفترین آثار دبوسی است که به عنوان نقطه عطفی در تاریخ موسیقی شناخته میشود. پیر بوله (Pierre Boulez) درباره این اثر گفته است: فلوت آن نفس تازهای به هنر موسیقی میدهد.
دریا (La Mer)؛ اثری برای ارکستر سمفونیک که از سه بخش تشکیل شده است؛ پگاه تا نیمروز بر روی دریا، بازی امواج و گفتوگوی باد و دریا این اثر سالهای ۱۹۰۳ تا ۱۹۰۵ ساخته و نخستین بار در اکتبر ۱۹۰۵ در پاریس اجرا شد.

نکتورنها (Nocturnes)؛ مجموعهای ارکسترال در سه موومان است که در ۱۵ دسامبر ۱۸۹۹ تکمیل شد و از آثار برجسته دبوسی در فضای خیالانگیز و آرامبخش است. این اثر گاه با عنوان «سه نکتورن» نیز شناخته میشود.
تصاویر (Images)؛ اثری ارکسترال در سه بخش که سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۲ نوشته شد. دبوسی ابتدا قصد داشت این مجموعه را برای دو پیانو بسازد اما بعدها تصمیم گرفت آن را برای ارکستر تنظیم کند.
کلود آشیل دبوسی (به فرانسوی: Claude-Achille Debussy) آهنگساز نوگرای فرانسوی، ۲۲ اوت ۱۸۶۲ در سن ژرمن-آن-له متولد شد و ۲۵ مارس ۱۹۱۸ در پاریس درگذشت. او همراه با مودست موسورگسکی از بنیانگذاران سبک دریافتگری (امپرسیونیسم) در موسیقی شناخته میشود، هر چند خود همچون موریس راول از پذیرش این عنوان امتناع داشت. دبوسی از تأثیرگذارترین آهنگسازان قرن بیستم است.
علی رهبری موسیقیدان، آهنگساز و رهبر بینالمللی ارکستر، اکنون رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه است و با بیش از ۲۵۰ آلبوم منتشرشده در بازار جهانی، یکی از چهرههای شناختهشده موسیقی کلاسیک است. آثار او طیف گستردهای از قطعات کلاسیک مدرن و آثار آهنگسازان ایرانی را در برمیگیرد.
آغاز «هزارنوا» در کوشک باغ هنر
برنامه «هزارنوا» با تمرکز بر تکنوازی و گروهنوازی سازهای زهی و با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوان موسیقی کلاسیک پنجم خرداد در مجموعه فرهنگی کوشک باغ هنر برگزار شد و در این برنامه از ارسلان کامکار آهنگساز و نوازنده برجسته ویولن کلاسیک تجلیل شد.
«هزارنوا» برند تازهای از مجموعه باسابقه «هزارصدا» به مدیریت و اجرای آرش نصیری است که با همکاری مجموعه فرهنگی کوشک باغ هنر راهاندازی شده است. این برنامه که به صورت تخصصی به اجرای تکنوازان و گروههای موسیقی اختصاص دارد، در نخستین اجرا میزبان هنرمندان نوجوان و جوان در حوزه سازهای زهی موسیقی کلاسیک بود.
در این رویداد، آثار برگزیده توسط ارکستر آکادمی غفاری به رهبری امین غفاری، بخشی از ارکستر پارس به سرپرستی حامد کرمانی و ارکستر باس به رهبری وحید وفایی اجرا شد و تکنوازانی همچون دریا روحی، ایلیا فریوسفی، آناهیتا محمدیپور و امیرپارسا مرادیان روی صحنه رفتند و مرادیان در این اجرا با همراهی پیانوی خواهرش پرنیان، قطعهای برای ویولنسل اجرا خواهد کرد.
نصیر حیدریان رهبر ارکستر سمفونیک تهران، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی و امین غفاری نوازندگان ویولن و از هنرمندان موسیقی کلاسیک کارشناسان این برنامه بودند و اجراهای تکنوازان و گروهها را تحلیل و بررسی کردند.
«هزارصدا» نخستین برنامه تخصصی استعدادیابی موسیقی در ایران است که از سال ۱۳۹۲ با ابتکار آرش نصیری در فرهنگسرای ارسباران آغاز شد و به مدت هشت سال در فرهنگسرای ارسباران و نیاوران ادامه یافت. «هزارنوا» نسخه نوین این برنامه است که با رویکردی تخصصیتر و به صورت هفتگی برگزار خواهد شد. برنامه دوم «هزارنوا» ۱۹ خرداد برگزار میشود و به سازهای کمانچه و قیچک اختصاص دارد.
انتشار آلبوم «اسبها هیچ زمستانی کوچ نمیکنند»
نمایش «اسبها هیچ زمستانی کوچ نمیکنند» به نویسندگی محمود خسروپرست، کارگردانی مشترک معین خدیوی و تبسم انتظاری و تهیهکنندگی معین خدیوی از اواخر اردیبهشتماه امسال در تماشاخانه طهران به روی صحنه رفته است و همزمان با اجرای نمایش آلبوم موسیقی آن منتشر و رونمایی شد.
آهنگسازی این آلبوم موسیقی را کوروش خدیوی برعهده دارد. این آلبوم شامل ۲۱ قطعه است که به صورت اختصاصی برای این نمایش ساخته شده است و در حین اجرای نمایش پخش میشود.
این آلبوم موسیقی از پلتفرمهای پخش موسیقی قابل دسترس است. نسخه دیگر این آلبوم که هفت قطعه دارد همراه با نریشن نیز بعد از پایان اجرا منتشر خواهد شد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «رویا میمیرد و میمیراند. امید از انتظار جان میگیرد و انتظار جان امید را می سوزاند.» سپیده سعیدینیا، محمد صدیق، معصومه نوروزی، عاطفه قنبری، شیدا مشعلی، شکوفه شیخی و محمد نادی از بازیگران نمایش «اسبها هیچ زمستانی کوچ نمیکنند» هستند.
توضیحاتی درباره اجرای ارکستر «نوای آفتاب» با خوانندگی حامی
امین سالمی رهبر ارکستر «نوای آفتاب» درباره کنسرت مشترک این ارکستر با حمید حامی خواننده موسیقی پاپ که قرار است ۳۰ خرداد در تالار وزارت کشور روی صحنه برود، توضیحاتی داد و گفت: سال گذشته و امسال حمید حامی با گروه پاپ خود و اجراهای آنپلاگد روی صحنه رفته است. یکی از مهمترین ویژگیهای تعداد قابل توجهی از قطعات این خواننده، ارکسترال بودن آنهاست و سازبندی ارکستر «نوای آفتاب» در این اجرا شامل سازهای کلاسیک نظیر بادی چوبی، بادی برنجی، پیانو، ارکستر زهی و همراهی گروه پاپ خواهد بود.
وی افزود: در سالهای اخیر، این نخستین بار است که یک ارکستر مستقل با یک گروه پاپ مستقل به صورت مشترک روی صحنه میروند. در واقع اجرای ۳۰ خرداد، یک اجرای مشترک میان ارکستر نوای آفتاب و گروه پاپ حمید حامی است.
سالمی درباره مبانی تنظیم قطعات بیان کرد: تنظیم قطعات ما بر سه اصل استوار بوده است؛ استفاده اصولی و استاندارد از سازها بهجای استفاده نمایشی، پایبندی به اصل قطعات و حفظ چارچوبهای شنیداری نسخههای استودیویی و اضافه کردن سازها به شرط افزایش زیبایی شنیداری.
رهبر ارکستر «نوای آفتاب» درباره همکاری با حمید حامی گفت: آقای حامی یکی از خوانندههایی است که واقعاً خوانندگی میکند. نه پلیبک میکند، نه از نرمافزارهای کوک همزمان مانند اتوتیون بهره میگیرد و نه در اجراهای زنده تقلب میکند. افزون بر این، سواد موسیقایی دارد و آهنگساز هم هست. بنابراین نظرات او در تنظیم و ارکستراسیون قطعات، فراتر از سلیقه شخصی است.
سالمی درباره روند آمادهسازی این کنسرت اظهارداشت: تنظیم قطعات از پیش از نوروز ۱۴۰۴ آغاز شد. تمرینهای ارکستر هفته پایانی اردیبهشت و برای دریافت مجوز اجرا، برگزار شد و این تمرینها تا ۲۸ خرداد به شکل برنامهریزیشده ادامه خواهد داشت. منتخبی از قطعات خاطرهانگیز قدیمی و قطعات جدید آقای حامی در این کنسرت اجرا میشود. در انتخاب آثار، سعی کردهایم با رعایت اصل تنوع، میان قطعات اکتیو و احساسی تعادل برقرار کنیم.
بزرگداشت فریدون شهبازیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
آیین بزرگداشت زندهیاد فریدون شهبازیان موسیقیدان و آهنگساز با عنوان «بزم جانان» ششم خرداد به همت کانون موسیقی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور جمعی از هنرمندان و علاقهمندان در این دانشگاه برگزار شد.
مجید درخشانی آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار به دلیل کسالت شدید نتوانست در برنامه حضور یابد اما نمایندهای از سوی او در مراسم حاضر شد تا پیام استاد را به مخاطبان منتقل کند. همچنین خانواده شهبازیان، به دلیل عدم امکان حضور، به صورت شفاهی مجوز برگزاری این آیین را صادر کرده بود.
در بخش موسیقی، نوازندگان ارکستر سمفونی ملی به رهبری رضا آریایی قطعاتی همچون «نغمه ترک»، «به زندان» و «گل گلدون من» از آثار اساتید صبا، پهلوی و شهبازیان را با تنظیم جدید آریایی اجرا کردند.
آغاز نخستین تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی با بیش از ۷هزار نفر
علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی نخستین شب از تورکنسرت «ایرانم» خود را ششم خرداد با حضور بیش از ۷ هزار نفر در فضای باز مجموعه ورزشی آزادی برگزار کرد، این کنسرت در شهرهای شیراز، یزد، کرمان، اصفهان، اهواز، تبریز و نیشابور ادامه پیدا خواهد کرد.
کنسرت «ایرانم» با رپرتواری شامل قطعات نیست شو، بوی گیسو، هم گناه، هم قفس، خیال خوش، مرا ببخش، شیدا، هنوز عشق تو (ماهور)، شوشتری، مست عشق، ارغوان، بیگناه، در زلف تو آویزم، پل و پرواز قوها در مدت زمان ۲ ساعت اجرا شد.
در طول اجرا و به ویژه در زمان اجرای قطعات پرمخاطبتر، مردم قربانی را همراهی و گروه ارکستر را تشویق کردند؛ تشویقهایی که از سوی این خواننده به خود مردم تقدیم شد و وی تاکید کرد که «هر چه افتخار است برای شما مردم است».
تورکنسرت «ایرانم» قربانی قرار بود از چهارم خرداد در فضای باز مجموعه ورزشی آزادی آغاز شود که اعلام هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی و احتمال بروز طوفان سبب جابجا شدن اجرای چهارم خرداد به ششم خردادماه شد.
انتشار گزارش ماهانه فعالیتهای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ
بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که اوایل اردیبهشت ماه امسال در این سمت منصوب شد، هفتم خرداد با انتشار متنی گزارش فعالیتها و اقدامات یک ماهه حضور خود در این مجموعه را منتشر کرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گزارش بیان کرد: بازنگری سند موسیقی کشور که از قبل و در همراهی با عدهای از هنرمندان و کارشناسان حوزه موسیقی آغاز شده بود به انجام رسید و متن جدید برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. امید دارم محتوای این سند کلیدی باشد برای گشودن بسیاری از درهای به ناحق بسته حوزه موسیقی.
وی افزود: دیدارها و کارگروههایی در حوزههای مختلف موسیقی در موضوعاتی همچون حمایت از فعالیت هنرستانهای موسیقی، گروهها و ارکسترهای سازهای ایرانی، ساماندهی مالکیت مادی و معنوی در حوزه موسیقی، بازنگری در برگزاری و آییننامه جشنواره موسیقی فجر و دیگر جشنوارهها تشکیل شده و یا در شرف تشکیل است که امیدوارم نتایج عملکرد آنها را در آیندهای نزدیک شاهد باشیم.
رضایی بیان کرد: ایجاد، تقویت و کارآمدسازی نهادهای صنفی، مدنی و سازمانهای مردم نهاد حوزه موسیقی به منظور تمرکز زدایی از انحصار مدیریت دولتی در حوزه موسیقی از ابتدا یکی از دغدغههای وزارتخانه، معاونت و دفتر امور موسیقی بوده که در کنار دیدار و همفکری با مدیران خانه موسیقی و انجمن صنفی هنرمندان موسیقی کشور با کمک کارشناسان حوزههای موسیقی، حقوق و جامعهشناسی درصدد رفع مشکلات و فعالسازی این حوزه هستیم و خواهیم بود.
انتشار تکآهنگها؛ «از دوست داشتن» تا «به جان تو»
قطعه موسیقی «از دوست داشتن» دوم خرداد با شعری از فروغ فرخزاد، آهنگسازی وحید پویان، خوانندگی همایون شجریان و همخوانی بهاره بهاری منتشر شده و در پلتفرمهای پخش موسیقی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
قطعه بیکلام «اِلس» (Els) به آهنگسازی محمدرضا اژدری، نوازندگی ساکسوفون سوپرانو هادی جداری، گقارد آذریان گیتار و گیتارباس، میکس و مسترینگ فرهاد در گونه موسیقی دوران نو و آرامشبخش منتشر شد. این قطعه نیز همچون آثار پیشین این هنرمند، یکی از نمایندگان ایران در رقابتهای بینالمللی موسیقی بیکلام خواهد بود. برای شنیدن «اِلس» اینجا مراجعه کنید.
قطعه موسیقی «منو ببین» با آهنگسازی و تنظیم پدرام کشتکار و خوانندگی میثم خزائی، نوازندگی گیتار عظیم روحانی،میکس و مسترینگ فرزاد رحیمی منتشر و از طریق پلتفرمهای موسیقی در دسترس قرار گرفته است. این اثر در سبک پاپ کلاسیک ساخته شده است و از ترکیب ملودیسازی دراماتیک، تنظیم نوستالژیک و اجرای احساسی بهره میبرد. برای شنیدن قطعه «منو ببین» اینجا مراجعه کنید.
تکآهنگ «به جان تو» با شعری از مریم فرزادی، آهنگسازی میمن مرشد و خوانندگی اسماعیل مقیمی منتشر و در تمامی پلتفرمهای معتبر موسیقی در دسترس است. این اثر از تلفیق عناصر موسیقی پاپ و راک با رویکردی شاعرانه و احساسی شکل گرفته و تلاش دارد تجربهای نو از موسیقی فارسی خلق کند. برای شنیدن «به جان تو» اینجا مراجعه کنید.
تقدیم یک کنسرت به خلیج فارس
کنسرت گروه محمدرضا ظریف آهنگساز و پیانیست با همراهی نوازندگان؛ سپهر (گیتارالکتریک)، مجتبی صناعی (درامز)، پویان زادمجید (ویولا پنجسیم)، آرشا عباسی (آکاردئون) و محسن فرضی (گیتار بیس) هشتم خرداد در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
در این کنسرت قطعات موسیقی کلاسیک از آثار برجستهترین آهنگسازان جهان همچون «تجربه» از لودوویکو اینائودی، «امیلی» از یان تیرسن، «لبه تاریکی» از اریک کلپتون، «اینترستلر» از هانس زیمر، «لا فوله» از پل ژیره، «رها در باد» از پویان زادمجید، «پیامبر» از گری مور، «شکل قلب من» از استینگ، «بازی تاج و تخت» از رامین جوادی به همراه قطعاتی به آهنگسازی محمدرضا ظریف همچون «در امتداد…»، «پرلود ۱ حرکت»، «اتود ۲»، «آمدنم بهر چه بود»، «دلداری»، «گذری در بلوز»، «بازگشت»، «بر هیچ مپیچ» و «شاید… و در آن میان»(به یاد مادربزرگ این هنرمند) اجرا شدند.
محمدرضا ظریف در بخشی از این کنسرت گفت: موسیقی بیکلام در ایران خالی است و من و گروهم تلاش میکنیم این سبک از موسیقی را بیشتر به مخاطبان معرفی کنیم. موسیقی بیکلام مستقیماً به درون انسان بازمیگردد و هر کسی میتواند روابط و احساسات خود را با آن برقرار کند.
ظریف در پایان، این کنسرت را به خلیج فارس تقدیم کرد.
در این کنسرت چهرههایی همچون منوچهر زندهدل، حسین ریگی، داریوش کاردان، کیوان کثیریان، علیرضا باشکندی، فرشاد اسداللهپور، پویا نیکپور و مسعود آبپرور حضور داشتند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰