به گزارش روز یکشنبه گروه علمی پایگاه خبری فرا وحدت از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، شرکت آمریکایی لایتن (Lyten) از راهاندازی یک واحد جدید با عنوان «لایتن موتوراسپورتس» (Lyten Motorsports) خبر داده است؛ اقدامی راهبردی که با هدف بهرهبرداری از نوآوریهای علمی این شرکت در حوزه مواد پیشرفته برای توسعه قطعات خودروهای مسابقهای انجام شده است. این پروژه با همکاری «ایندیکار اکسپرینس» (INDYCAR Experience) و با اتکا به ۲۵ سال تجربه این مجموعه در تأمین تجهیزات برای مسابقات جهانی اتومبیلرانی آغاز شده است.
لایتن بهعنوان یکی از پیشگامان حوزه فناوری مواد، تمرکز خود را بر استفاده از گرافن سهبعدی (۳D Graphene) گذاشته است؛ مادهای کربنی با قابلیت تنظیم دقیق ویژگیهایی مانند استحکام، وزن، رسانایی و نفوذپذیری، که اکنون بهعنوان یک گزینه امیدوارکننده برای ساخت قطعات سبک، مستحکم و با عملکرد بالا در صنایع مختلف بهویژه صنعت خودروسازی شناخته میشود.
این شرکت پیشتر نیز از پلتفرم گرافن سهبعدی خود در توسعه باتریهای لیتیوم-سولفور استفاده کرده بود، اما اکنون با تأسیس «لایتن موتوراسپورتس»، وارد حوزه طراحی و تولید قطعات خودروهای مسابقهای شده است؛ حوزهای که در آن، نسبت استحکام به وزن نقشی حیاتی در افزایش سرعت، ایمنی و عملکرد کلی دارد.
دان کوک (Dan Cook)، همبنیانگذار و مدیرعامل شرکت لایتن، در این باره گفت: «علم مواد، آیندهای را رقم خواهد زد که سبکتر، مستحکمتر و ایمنتر است؛ آنهم در شرایطی که اثرات ما بر سیاره زمین کاهش مییابد. اتومبیلرانی در اوج نوآوری در حوزه مواد قرار دارد، جایی که کوچکترین پیشرفتها میتوانند تفاوت بزرگی در سرعت و ایمنی ایجاد کنند. همانطور که فیبر کربن زمانی انقلابی در این صنعت بهوجود آورد، ما نیز باور داریم که گرافن سهبعدی لایتن میتواند انقلاب بعدی در مواد صنعت اتومبیلرانی باشد.»
دفتر مرکزی لایتن همچنان در دره سیلیکون در کالیفرنیا به فعالیتهای تحقیق و توسعه خود ادامه میدهد. با این حال، این شرکت برای تسریع در روند تولید، یک مرکز طراحی و تولید قطعات خودروهای مسابقهای نیز در ایندیاناپلیس، ایالت ایندیانا و در نزدیکی دفتر مرکزی ایندیکار اکسپرینس تأسیس کرده است.
لایتن موتوراسپورتس در حال حاضر قطعاتی را با استفاده از فناوری چاپ سهبعدی، فیلامنتها و چسبهای اختصاصی خود تولید میکند و برنامههایی برای توسعه فرآیندهای تولید با استفاده از اتوکلاو برای پاسخگویی به نیازهای بازار در دستور کار دارد. این شرکت همچنین به دنبال ارتقاء عملکرد قطعات ساختهشده از فیبر کربن و جایگزینی برخی از قطعات فلزی با کامپوزیتهای سبکتر و کمهزینهتر است.
طبق اعلام رسمی، این قطعات نهتنها برای مسابقات داخلی آمریکا، بلکه برای سری مسابقات بینالمللی نیز طراحی و تولید خواهند شد. از سوی دیگر، خودرو دو سرنشینه ایندیکار که توسط لایتن حمایت مالی میشود، همچنان بهعنوان بستر آزمایشی برای تست قطعات جدید مورد استفاده قرار میگیرد و قرار است در مسابقات این فصل از جمله رقابت بزرگ «ایندی ۵۰۰» نیز فعال باشد.
اسکات جاسک (Scott Jasek)، مدیرعامل ایندیکار اکسپرینس، ضمن ابراز خوشبینی درباره آینده این همکاری گفت: صنعت اتومبیلرانی صنعتی با رشد سریع و وابسته به فناوری است که بزرگترین چالش آن، عبور از محدودیتهای مواد شناختهشده فعلی است. تقاضای زیادی برای نسل بعدی مواد در این حوزه وجود دارد و لایتن با گرافن سهبعدی خود این پاسخ را دارد.
وی همچنین تأکید کرد که تأسیسات جدید لایتن در ایندیاناپلیس، بستر مناسبی برای افزایش ظرفیت تولید داخلی ایالات متحده در حوزه قطعات خودروهای مسابقهای خواهد بود و میتواند فرصتهای شغلی فناوریمحور جدیدی در این منطقه ایجاد کند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰